Zonlicht is de bron van het leven, maar heeft ook een donkere keerzijde: de schadelijkheid van UV-straling. Goede bescherming voor de ogen is daarom onontbeerlijk.

De eerste zonnestralen van het voorjaar verwarmen de terrassen en doen de krokussen ontluiken. De meeste mensen kennen de gevaren van UV-straling voor de huid en smeren zich goed in. Minder vaak zijn zij zich bewust van de schadelijke stralingen voor de ogen.

Harry Dickhoff is adviseur voor zelfstandige opticiens en ziet een belangrijke taak voor zich weggelegd om de mensen zich hiervan bewust te maken. ‘Het oog heeft aan de binnenkant kwetsbaar weefsel. Dit mooie, gezonde weefsel veroudert door de invloed van UV-straling. Op latere leeftijd kunnen mensen hier last van krijgen. Ogen worden gevoeliger en kunnen minder goed tegen licht. Het is van belang al vroeg met de bescherming te beginnen. Zo’n tachtig procent van de totale UV-blootstelling in iemands leven gebeurt voor het achttiende levensjaar. Dat komt naar voren in het Gezond Zicht Onderzoek, dat het internationale onderzoeksbureau Ipsos Health heeft uitgevoerd.’

Uit dit onderzoek bleek dat tachtig procent van de Europese bevolking weet dat UV-straling slecht is voor de huid. ‘Je kunt rustig stellen dat deze kennis common sense is’, aldus Dickhoff. ‘Op dezelfde vraag over het effect van UV-straling op de ogen was maar tien procent van de respondenten zich bewust van de schadelijke gevolgen. Een producent kan dus wel allerlei producten ontwikkelen die goed zijn voor de ogen, maar dat heeft geen nut als het niet leeft bij de consument. Opticiens hebben de verantwoordelijkheid om het belang van goede bescherming aan de consument uit te leggen.’

Een bril die alleen het zonlicht verduistert is niet voldoende. Het glas moet de UV-straling uit het licht filteren. ‘De techniek wordt steeds geavanceerder en tegenwoordig kan dat zelfs met helder glas. Een zonnebril met donkere glazen geeft echter meer rust voor de ogen en dat is ook van belang. Een waardevolle ontwikkeling is die van brillenglazen die UV-straling volledig blokkeren en meekleuren met de lichtintensiteit.’

Nieuwe ontwikkelingen in de zonnebrillenwereld zijn coatingen aan de binnenkant van het glas. ‘Zo’n speciale ontspiegelende coating neemt naast hinderlijke weerspiegelingen ook de schadelijke UV-stralen, die via de achterkant van het brillenglas in het oog kunnen reflecteren, weg. Dat is vooral van belang voor mensen die brillen op sterkte dragen. Bij een gewone zonnebril kan het glas makkelijk iets gebogen worden en daarmee het oog ook vanuit de zijkanten beschermen. Een brillenglas op sterkte is minder eenvoudig te buigen. De coating beschermt verder het glas tegen vet, vuil en krassen en maakt het makkelijker schoon te maken.’

Gepolariseerde glazen kunnen tegenwoordig op sterkte geslepen worden en de verkoop van deze glazen neemt een grote vlucht. ‘UV wordt via het grondoppervlak teruggekaatst. Bij een grasveld is dat ongeveer vijf à tien procent, maar op bijvoorbeeld een sneeuwhelling loopt dat op tot tachtig procent of hoger. Gepolariseerde glazen bieden maximale bescherming tegen UV-straling en de gebruiker heeft geen last meer van hinderlijke schitteringen.’ Vooral voor de water- en wintersporter zijn deze glazen dus een belangrijk onderdeel van de zonnebril.

Met een groeiende keuze in glazen wordt het belang van goed advies steeds groter. ‘Een zonnebril kan op verschillende locaties tijdens verschillende activiteiten worden gebruikt. Daar moet je als consument over nadenken. Een wandelaar koopt speciale bergschoenen voor in de bergen en een fanatieke visser gebruikt lieslaarzen. Zo moet ook de zonnebril geschikt zijn voor de omstandigheden waaronder hij wordt gebruikt. De opticien moet met zijn advies kijken naar de specifieke wensen van de klant.’

Een manier om de keuze voor de consument makkelijker te maken is de ontwikkeling van een nieuwe beschermingsfactor. Tot nu toe werd de UV-bescherming volgens de CE-norm aangeduid met het aantal nanometer van de lichtgolf, zoals UV 380. ‘Dit is een technische term en zegt de consument niet veel. Een producent heeft daarom een E-SPF-factor voor brillenglazen ontwikkeld. E-SPF betekent Eye Sun Protection Factor en werkt net als de beschermingsfactor in zonnebrandcrème. Hiermee is het voor de consument direct duidelijk welke beschermingsfactor brillenglazen bieden tegen UV-licht. Hij zal eerder denken: he, dit product heeft een hogere factor en is veiliger.’

Naast veiligheid en functionaliteit is het uiterlijk van een zonnebril een aspect waarop de consument zijn keuze bepaald. ‘Mode is ontembaar’, meent Dickhoff. ‘Zonnebrillen hebben al hun eigen modebeurzen in Milaan, Parijs en München. Het is moeilijk aan te geven wat deze zomer de grote hit gaat worden. Vintage, retro, pilotenbrillen en brillen met grotere glazen voor de dames gaan we zeker zien. Gelukkig beseffen de grote modemerken dat functionaliteit een wezenlijk onderdeel is van de zonnebril. Zij zien er de toegevoegde waarde van in en kunnen zich hiermee onderscheiden. De zonnebril is een volwassen product geworden en gaat gelukkig goed samen met mode.’

(Gepubliceerd in Sp!ts)